Kunstig intelligens i utdanning
Hvordan kan KI-verktøy (f.eks ChatGPT og Microsoft Copilot) brukes?
Hovedfokuset for Søk & Skriv er skriving, søking, studieteknikk og kildebruk i høyere utdanning. Når det gjelder KI, er hovedfokuset for Søk & Skriv da hvordan store språkmodeller, som ChatGPT, kan brukes i slike sammenhenger.
KI-verktøy som ChatGPT og Microsoft Copilot er laget for å generere tekst, ikke for å hente informasjon. Verktøyene er basert på språkmodeller som gjetter neste ord i en setning. De er trent opp på tekster som inneholder mye informasjon, men er ikke trent opp til å gjengi informasjonen korrekt. Verktøyene er derfor bedre egnet for formål der språklig flyt og sammenheng betyr mer enn at innholdet er pålitelig.
Når det gjelder bruk av KI, må du forholde deg både til juridiske og etiske retningslinjer, og du må vurdere hvor formålstjenlig, trygg og pålitelig bruken av verktøyet er.
Husk at det finnes andre metoder og verktøy som kan tjene ditt formål bedre. Et søk i Oria vil for eksempel gi deg bedre tilgang til relevante og kvalitetssikrete kilder enn Microsoft Copilot.
Retningslinjer kan variere mellom institusjoner og fagdisipliner, og du bør alltid sjekke med ditt fagmiljø.
Juridiske retningslinjer
Husk å følge relevante retningslinjer nedfelt i EU AI Act, GDPR og lov om opphavsrett .
Vær forsiktig med hva slags informasjon du legger inn i en KI-chat. Mange studenter har tilgang til egne chat-løsninger fra sin institusjon, slik som GPT UiO og Sikt KI-chat. Når du bruker disse verktøyene, kan du dele såkalte grønne og gule data. Du skal alltid unngå å dele fortrolig eller strengt fortrolig informasjon. Under ser du en forklaring på hva som menes med ulike typer data:
Vær også obs på at må aldri dele opphavsbeskyttet materiale med åpne verktøy som ChatGPT. Innholdet fra materialet du legger inn kan potensielt bygges inn i verktøyet og dermed bli tilgengelig for andre som bruker det. Dette regnes som brudd på opphavsretten. Du kan lese mer om bruk av KI-verktøy og opphavsrett her
Verktøyene er i en svært rask utvikling slik at det er vanskelig å utarbeide retningslinjer og lovverk i samme tempo. Søk & Skriv-redaksjonen gir generelle anbefalinger til trygg og formålstjenlig bruk, men sjekk retningslinjer på din institusjon og i ditt fagmiljø.
Søking
Det finnes en rekke ulike verktøy basert på kunstig intelligens som er utviklet (og stadig utvikles!) for å finne relevante kilder, f.eks. Keenious, Elicit, ResearchRabbit m.fl. Disse verktøyene kan være nyttige hvis du kun skal finne noen relevante artikler knyttet til en problemstilling, i den innledende fasen av et søk , eller når du skal gjøre søk som supplerer (altså kommer i tillegg til) et utført litteratursøk. Disse verktøyene alene egner seg ikke til systematiske litteratursøk, da søkene ikke tilfredsstiller kravene til etterprøvbarhet.
KI-verktøy som ChatGPT og Microsoft Copilot kan være nyttige når du skal komme i gang med en søkestrategi, da disse kan komme med enkle forslag til hvordan du kan sette opp et søk for en problemstilling. Vær klar over at forslagene fra slike KI-verktøy ofte kan inneholde feil. Det er viktig å være kritisk og nøye sjekke for blant annet feil søkeord, stavefeil eller feil bruk av AND/OR. For å kunne kvalitetssikre søkestrategiene, må du ha god kunnskap om akademiske litteratursøk og fagfeltet du jobber innen.
Hvis du vil teste ut KI-verktøy enten for å hjelpe deg med å finne ulike synonymer for et faglig begrep, komme i gang med søkestrategien, eller komme med tips til relevante vitenskapelige artikler, er det viktig at du gir verktøyet tydelig formulerte instrukser (også kjent som prompting, se under «Utforske og bruke») hvor du presiserer kriteriene for det du er på jakt etter.
Kunstig intelligens har gitt nye dimensjoner til informasjonsflyten. Samtidig skaper denne type verktøy økende behov for kritisk vurdering og navigering. Sjekklisten under kan hjelpe deg å analysere ulike KI-verktøy, og gi deg en pekepinn på om det kan være fornuftig å bruke til formålet du trenger det til, eller ikke.
Sjekkliste for bruk av KI-verktøy KOMMER!
Tips
Spør gjerne en fagbibliotekar på studiestedet ditt om gode råd og hjelp til å finne og bruke kvalitetssikrede søkekilder når du skal finne vitenskapelig litteratur til oppgaven din.
Skriving
KI-verktøy kan være nyttige for å støtte skriveprosesser og utvikle skrivekompetanse, spesielt dersom du skriver på ditt andre- eller tredjespråk og/eller har lese- og skrivevansker. Verktøyet blir nyttigere jo mer du lærer deg å snakke (chatte) med det. Poenget er altså ikke å «få svar» eller ferdig tekst, men å bruke språkmodellen til å forbedre egen tekst, i et språk som gir god mening for en leser.
Her er et eksempel på hvordan du kan jobbe:
Be chatboten om å skrive om mindre deler av teksten din til et lettere/mer direkte/klarere språk.
Be den så om å forklare hva den gjorde (for eksempel, på hvilken måte er den nye teksten lettere/klarere osv.). Forklaringen vil være en nyttig tilbakemelding til deg som skriver.
I et tredje trinn kan du be den om å begrunne sine valg. Da vil chatboten forklare hvorfor det er lettere å forstå setningsstrukturen, ordvalget etc. som den har valgt.
Til syvende og sist må du selv vurdere om det ‘nye’ språket er noe du vil bruke, og om du kjenner igjen din egen stemme i det, eller om du heller vil beholde den opprinnelige teksten.
Dersom du bruker språkmodeller på denne måten tilsvarer det bruk av eksisterende verktøy som ordliste (for eksempel i Word), Google Translate og nettsøk etter fraser.
Det er god skikk å redegjøre for hvilke verktøy du har brukt og hvordan du har brukt de.
Obs!
Om du bruker ChatGPT eller tilsvarende språkmodeller til å produsere ferdig tekst som skal leveres inn til vurdering, eksamen o.l., vil dette kunne regnes som fusk. Det er viktig at du undersøker retningslinjene for ditt fag og din utdanningsinstitusjon.
Kildebruk
Tekst fra KI-verktøy (ChatGPT og Microsoft Copilot)
Du må alltid selv kontrollere og vurdere om tekst fra KI-verktøy som ChatGPT og Microsoft Copilot er brukbar til ditt formål.
I de tilfellene du er sikker på at det er trygt og tillatt å bruke verktøyet, har referansestilen APA laget en anbefaling for hvordan du kan vise til KI-genererte tekster.
For å vurdere om det er trygt å bruke KI-verktøy, kan du prøve å svare «ja» eller «nei» på disse spørsmålene:
Når skal du referere?
Dersom du tar i bruk KI-verktøy som hjelpemiddel i skriveprosessen, trenger du ikke ha med referanse.
KI-verktøy er ikke en kilde
Derfor trenger du ofte ikke referere til bruk av KI-verktøy: Tekst fra KI-verktøy
Men det skal refereres til KI-verktøyet om du omtaler en bestemt samtalerobot, og for eksempel skaper innhold for å illustrere hvordan denne fungerer. Eller når verktøyet du har brukt, virker inn på resultater, analyser og funn i oppgaven din.
Slik refererer du til KI-verktøy
I de tilfellene du må referere til KI-verktøy: KI-generert tekst
En KI-generert tekst er det ikke mulig for andre å gjenskape. I oppgaven din bør du derfor beskrive hvordan du har brukt KI-verktøyet.
Det kan ofte være aktuelt å gjengi det du skrev inn i chatten, inkludert tidspunkt, omfang og hvordan resultatet ble integrert i teksten din. Dersom svaret fra chatten er veldig langt, kan du legge dette ved oppgaven som vedlegg.
Merk at KI-verktøy skal regnes som programvare, og at en tekstgenerator, som for eksempel ChatGPT, Microsoft Copilot m.fl. aldri kan ta ansvar som medforfatter.
Sjekk retningslinjene ved ditt studiested
Vær oppmerksom på at tekster generert av kunstig intelligens, for eksempel i form av store språkmodeller, er forbundet med etiske problemstillinger, og at bruk i studiesammenheng kan komme inn under bestemmelser om fusk og plagiering. Undersøk hva som er tillatt ved ditt studium hvis du vurderer å benytte en slik tjeneste.
Studieteknikk
Det er viktig å huske at KI i beste fall kan være et nyttig verktøy eller hjelpemiddel for studiene, og ikke en erstatning for å lese eller skrive selv. I skjemaet under finner du noen nyttige tips til hvordan du kan bruke KI som et hjelpemiddel for å bli en bedre student.
Husk også at generativ KI av den typen vi tar for oss her, er god på mønstergjenkjenning i store datamengder. Det betyr at den er god på se regelmessigheter i tekst, som rettskriving og vanlige disposisjoner. Den er derimot ikke god på å gi råd i skjønnsmessige spørsmål som krever en rik kontekstforståelse. Disse spørsmålene bør du fortsatt diskutere med veileder eller medstudenter.
Tips
Ferdigheter | Øvelser |
---|---|
Skape | Be KI om å sette opp en tidsplan for et lengre prosjekt, som en semesteroppgave. |
Evaluere | Gi KI rollen som kritiker eller konstruktiv veileder som skal gi deg tilbakemelding på en tekst du har skrevet, f.eks. en diskusjon eller analyse. |
Analysere | Be KI om å gi deg scenarioer hvor du spiller rollen som en fagperson som skal sette diagnoser, løse et rettsspørsmål, o.l. Du kan også be KI argumentere mot deg, som en sparringspartner. |
Anvende | Gi KI rollen som en medstudent som kan hjelpe deg med idemyldring og disposisjon til en oppgave du skal skrive. |
Forstå | Gi KI rollen som en interessert lytter. Forklar KI hvordan du har forstått en forelesning eller tekst.* Hvis du merker at noen begrep er vanskelig å forstå eller sammenhenger er uklare for deg, så kan du be KI om å gi definisjoner eller komme med eksempler. |
Huske | Be KI om å gi deg kontrollspørsmål for å sjekke at du kan gjengi innholdet i det du har lest. |
Tabellen er inspirert av ressurs fra Oregon State University
Husk!
Ikke del opphavsbeskyttet informasjon med åpne KI-verktøy.